![]() | |
Dunkerk – Freeman Ent. |
Christopher Nolan je dnes jedním z nejrespektovanějších současných režisérů. Stojí za filmy, které vždy představují určitým způsobem výzvu, pro filmaře i pro diváka. Ve všech svých filmech, s čestnou výjimkou posledních dvou Temných rytířů, si pohrává si se strukturou vyprávění, pořadím scén, úrovněmi vyprávění a podobně. U trilogie o Temném rytíři bylo zase výzvou zasazení komiksového hrdiny do co nejvíce skutečného světa. Nolan také nesetrvává u jednoho žánru a tentokrát se rozhodl podívat na válečný film. A opět se jedná dílo jaké jsem už dlouho neviděl a které zase má zajímavý tvar.
Film se odehrává během druhé
světové války roku 1940 a vypráví o operaci Dynamo, obrovské
hromadné evakuaci spojeneckých vojsk uvízlých na pláži u
francouzského města Dunkerk, oblíčených armádou nacistického
Německa. Vojska čítala asi 400 tisíc vojáků a byla konstantně
ohrožována nálety německých letadel a bylo skoro nemožné je z
pláže dostat. Britská armáda proto využila civilní lodě, aby
pomohla se záchranou.
Nolanovy filmy mívají komplikovanou
strukturu a často je v nich důležitá manipulace s časem
(prolínající se flashbacky v Dokonalém triku, linie s
různým plynutím času v Počátku, zrychlování času a
návraty v čase v Interstellar, …), ani tento není
výjimkou, leč to nestrhává na sebe tolik pozornost jako u
předchozích snímků. Film je rozdělen na tři vyprávěcí linie.
V první sledujeme během jednoho týdne mladého vojáka a jeho
zoufalou snahu dostat se domů do Anglie a hlavně přežít než se
tak stane. V druhé linii se posádka jedné z civilních lodí
pokouší během jednoho dne dostat přes moře, aby pomohla
uvězněným vojákům. Třetí linie se odehrává ve vzduchu a
sledujeme piloty letecké jednotky, jenž se během jedné hodiny
pokouší ochraňovat lodě a vojáky a bojují přitom nejen s
německými letadly, ale i s nedostatkem paliva.
Režisér Christopher Nolan popisuje v
rozhovorech svůj film jako „intimate epic“ (intimní velkofilm),
snaží se na velké události, jako armády nastupující na
obrovské torpédoborce a letecké bitvy, nahlížet omezeným
rozhledem jednotlivce a předat nám jeho subjektivní zkušenost.
Subjektivita měla v některých Nolanových filmech velkou úlohu
(nejvýrazněji v Mementu, do jisté míry v Batman začíná,
trochu i v Insomnii) a tady hraje prim. Filmový styl klade
často důraz na to, co postavy vidí a slyší. Hodně se zapojuje
hlediskové záběry, kdy se dostáváme do hlav postav nejvýrazněji,
často také záběry přes rameno, nebo je alespoň kamera postavená
ve výšce hlavy jako bychom my byli další postavou uvnitř filmu a
drží se blízko postav. Scény leteckých bitev se sestávají ze
záběrů ven skrz sklo kokpitu, skze mířidla, do zpětného
zrcátka, těsné záběry na piloty z vnitřku kokpitu a záběrů z
kamer připevněných na plášti letadla. Podobně vypadá celý
film. Události jako výbuchy a potápění lodí tak vidíme z dálky
spolu s přihlížejícíme vojáky, nebo jsme naopak bolestivě
blízko. U vojáka (Fion Whitehead), se kterým procházíme filmem
(v závěrečných titulkách uvedený jako Tommy, ale ve filmu to
nikdy řečeno není), tak skutečně můžeme s ním sdílet
bezbrannost a zranitelnost, kterou cítí spolu s ostatními vojáky
na pláži celou dobu přežívá spíše náhodou a štěstím a
přestože má svou pušky, nemůže nijak výrazně zasáhnout proti
nepříteli. Nacisté zde nejsou vůbec vidět, viditelné jsou pouze
jejich projevy (výbuchy, střelba a letadla). Pro Tommyho a ostatní
jsou tak jako přírodní síla, proti které není obrany, stejně
jako proti vodě ve které se topí.
![]() |
Střih na pohled |
![]() |
Záběr přes rameno vojáka na vzdálené letadlo – jeho zkušenost s náletem |
![]() |
Spolu s komandérem námořnictva sledujeme potápějící se loď |
![]() | |
Kamera mezi vojáky jako bychom byli mezi nimi |
![]() |
Pohled pilota skrz kokpit |
![]() |
Pohled do zpětného zrcátka |
![]() |
Kamera upevněná na boku |
![]() |
Záběr z lodi, výbuch v pozadí |
![]() |
Výbuch z blízkosti |
![]() |
Tommy bezbranně čeká až výbuchy ustanou doufaje, že nebude zasažen |
Celé vyprávění je redukováno na
minimum. Postavy jsou často bezejmenné a všechny mají minimální
expozici. Do filmu vstupujeme v podstatě když už jsou všichni v
akci: Tommy prochází Dunkerkem na pláž, kapitán lodi Dawson
(Mark Rylance) připravuje loď k vyplutí, pilot Ferrier (Tom Hardy)
už je ve své stíhačce a směřuje k městu, ze kterého se v
dálce stoupá kouř (chytrá vizuální pomůcka mimochodem). Díky
důrazu na subjektivitu a jednoduchým a snadno pochopitelným cílům
postav (přežít, pomoct, dostat se domů, …) jsou ale všechny
jejich činy dokonale srozumitelné a dá se tak do nich dobře
vcítit. Je to v jádru prostě příběh o přežití. Všichni
chceme přežít a skoro všichni už jsme například zadržovali
dech pod vodou, takže tušíme čím postavy procházejí a rozsáhlá
backstory není moc třeba. Zvláště když postavy (zvláště
vojáci na pláži a piloti) spolu moc nemluví, není o čem, a
procházejí od jedné napínavé scény ke druhé. Jenom u postav
komandéra (Kenneth Branagh) a plukovníka (James D'Arcy) zamrzí, že
jsou ve filmu hlavně k vysvětlování a moc toho jinak nenadělají.
Nolan natáčel převážně v lokacích
a při natáčení využil skutečné rekvizity, včetně opravdových
letadel Spitfire a natáčel na filmový materiál, některé scény
na formát IMAX a zbytek na 65mm. To dohromady posiluje dojem
realismu, film vypadá opravdu fyzicky a řada záběrů má až
dokumentární vzhled. Hlavně v pražském IMAX kině tak vypadá
Dunkerk opravdu úchvatně a je doopravdy vtahující. Škoda
jen, že IMAX formát má trochu jiné vlastnosti než 65mm. Změny v
poměrech stran nejsou takový problém, ale přišlo mi, že 65mm je
trochu tmavší. Většinu filmu to moc neruší, problém je akorát
jedna sekvence hlediskových záběrů (IMAX) a záběrů na reakci
postav (65mm), kdy se mezi nimi relaivně rychle stříhá a rozdíly
proto jsou zřetelnější. Ale jsem si jit, že to tomu stejně všichni rádi odpustíme, zvlášť když to podmalovává další Zimmerův boží soundtrack.
Dunkerk
K
Dunkerku
se sice nebude tak vracet jako k Temnému
rytíři, Počátku
či Dokonalému triku
ani tak jako třeba ke Spielbergově Zachraňte
vojína Ryana, pořád
je to však pro mě jeden z nejvýraznějších letošních filmů.
Dunkerk
Originální název: Dunkirk
Nizozemsko / Velká Británie / Francie / USA, 2017, 107 min
Režie: Christopher Nolan
Scénář: Christopher Nolan
Kamera: Hoyte Van Hoytema
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Tom Hardy, Cillian Murphy, Mark Rylance, Kenneth Branagh, James D'Arcy, Fion Whitehead, Harry Styles a další
Okénka pocházejí z promo materiálů z youtube kanálu společnosti Warner Bros Pictures.
Okénka pocházejí z promo materiálů z youtube kanálu společnosti Warner Bros Pictures.
Žádné komentáře:
Okomentovat