(Suicide Squad, 2016, r. David Ayer)
Nakladatelství MARVEL sklidilo
obrovský úspěch s filmy na motivy svých komiksů, poslalo do kin
oblíbené superhrdiny Iron Mana, Thora, Captaina Americu, Hulka a
celé to s ještě větším úspěchem projilo do jednoho crossover
filmu Avengers (The
Avengers, 2012, r. Joss Whedon).
Bylo první, kdo se odhadlal k takovému kroku, to jest postupně
plánovaně rozvíjet několik značek, umístit je do jednoho světa
a spojit do jedné velké značky. Konkurenční nakladatelství DC
samozřejmě chtělo úspěch MARVELu zopakovat, ale na rozdíl od
něj dlouho čelilo problémům. Nakonec se jim tedy díky filmu Muž
z oceli (Man of Steel, 2013, r. Zack Snyder) podařilo
rozjet svůj vlastní propojený filmový vesmír (DC Extended
Universe) a jejich vlajkovou lodí měl být snímek Batman v
Superman: Úsvit spravedlonosti (Batman v Superman: Dawn of
Justice, 2016, r. Zack Snyder). Ten
se však setkal s nepříliš dobrou odezvou u kritiků a s
jen o něco lepší u fanoušků. Nyní přišel do kin jejich další
film z DCEU Sebevražedný oddíl od Davida Ayera, režiséra
a scenáristu filmů jako Patrola (End of Watch, 2012)
či Železná srdce (Fury,
2014), který také napsal oceňovaný snímek Training Day
(2001, r. Antoine Fuqua). Jako u většiny jeho filmů nemohu říci,
že se jedná o film jednoznačně dobrý.
Amanda Waller dá dohromady tým
nebezpečných uvězněných zločinců se zvláštními schopnostmi,
aby za příslib snížení trestu bojovali s jinými nadpřirozenými
entitami ohrožující USA. Mezi nimi je třeba nájemný zabiják
Deadshot, psychopatka Harley Quinn, oheň ovládající bývalý
gangster El Diablo a další a dohlíží na ně plukovník Rick Flag
ze speciální jednotky.
To
první, co asi každého napadne, že je na tomto filmu zajímavé
je, že Sebevražedný oddíl
nesleduje klasické superhrdiny, ale netradičně jako protagonisty
volí zločince, vyvrheli a vojáky. To je sice pravda, avšak je to
pořád v limitech hollywoodského velkorozpočtového filmu. Všichni
ti zločinci působí v konečném důsledku sympaticky, například
Deadshot se svým silným morálním kodexem a starostí o dceru bude
pro diváky jistě pozitivní postava, zvláště díky tomu, že
film nabízí srovnávání s bezskrupulózní, manipulativní
Amandou Waller, která má zastupovat tu „správnou“ stranu.
Obdobně i ostatní členové skvadry mají, nebo v sobě nacházejí
kladné vlastnosti, jeden ze základních motivů filmu totiž je
vytvoření fungující týmu díky nalezenému vzájemnému respektu
a hlavně „zlodějské cti“. Je pro mě ale pořád velmi
příjemná změna vidět místo frajerů v pláštěnkách nebo
nablýskaném brnění bandu drsňáků ve vojenském oblečení a
obyčejných bundách a kabátech, co místo štítů, kladiv
a luceren nesou pistole a útočné pušky, a co se mi líbí nejvíc,
pohybují se zásadně pomocí taktických přesunů metr po metru,
od ulice k ulici, od baráku k baráku. To samozřejmě zatím nezní
nijak špatně. V čem film podle mne nejvíce
selhává je samotná struktura vyprávění.
Film začíná v podstatě řadou
několika dlouhých expozicí jednotlivých charakterů. Amanda
Waller v restauraci seznamuje dva vysoké úředníky s Task Force X,
řekne že má Deadshota a následuje dlouhý flashback seznamující
s Deadshotovou minulostí, přičemž čistě pocitově informace v
ní obsažené neodpovídají délce. Obdobně je to u dalších
postav. Jakýkoliv vývoj zápletky je notně zdržován a už od
začátku chybí filmu plynulost.
Když je úvod u konce a skvadra se
vydá na misi, je to zhruba stejně inkoherentní a s nepříjemně
přerývaným tempem. Misí překvapivě není zastavit záporáka,
který chce zničit svět, ale zachránit jakousi osobu, která
uvízla v ohrožené zóně. To probíhá tak, že se protagonisté
prostě přesouvají z bodu A do bodu B a v každém z nich si trochu
zastřílí. Do toho je našroubována podzápletka o tom, jak se
Joker snaží zachránit Harley Quinn. Jokerova linie však vůbec s
hlavním vyprávěním nesouvisí a nic nijak neposouvá. V posledním
aktu filmu, poté co jsou všechny tyto motivy odstraněny, se naše
parta konečně vydává porazit starobylé zlo ohrožující svět,
přičemž dopad předchozího dění je opět minimální. O nějakém
souvislém dění se tedy moc mluvit nedá a ani moc nepomáhá
stejně diskontinuitní vývoj postav.
Většina z toho je ale něco, co v
podstatě můžeme vytknout jak Patrole, tak Železným
srdcím. V případě obou
těchto filmů jsem v tom však spatřoval posun od hollywoodského
vyprávění příběhů k realistickému, kdy je divákovi
představována každodennost policistů respektive vojáků.
Sebevražedný oddíl
podle mne nic takového není, ale chtěl být vzrušujícím
hollywoodským příběhem. Můžete samozřejmě namítat, že
jistou míru epizodičnosti a nesoudržnosti měli i Strážci
galaxie (Guardians of
the Galaxy, 2014, r. James
Gunn), ale tam se veškeré dění odvíjelo od orbu a vyprávění
tak bylo efektivně scelováno.
Rozhodně
se nejedná o realistické uchopení komiksu po vzoru Temného
rytíře (The
Dark Knight, 2008, r. Christopher
Nolan), což nemyslím jako výtku. Tento Ayerův snímek je dost
komiksově stylizovaný, podobně jako Batman
v Superman, ať už na úrovni
některých kostýmů, postav ( hlavně záporáci a ani například
Harley Quinn není realistická postava) či barevné palety.Tón filmu se snaží držet toho jaký měly poslední trailery. V jinak docela temně laděném filmu je tak spoustu
vtípků, suchých hlášek a veselých písniček.
Snímek
je relativně rychlý, akční scény ostudu nedělají, občas se
mihne velmi efektní záběr či scéna a film má oporu v dobrém
castingu. Čistě osobně mám pak slabost pro brakové historky,
drsné hrdiny a (filmovou) armádu, takže jsem i přes zmíněné
výtky odcházel v docela dobré náladě. Jako u minulé DC štace
však chápu nespokojenost a odmítání. Sebevražedný oddíl
dokáže fungovat v rámci dílčích scén, jako celek šlape o
poznání hůře. To je samozřejmě problém, zvláště dokud má
za konkurenci MARVEL, kterému, přes všechno, co na něm můžete
nemít rádi, nejde upřít jedno, dokáže své příběhy vyprávět
velmi soudržně.
Žádné komentáře:
Okomentovat