(Der müde Tod, 1921, r. Fritz Lang)
Dřív když se řeklo německý expresionismus, tak jsem si zaprvé představoval čistě hororové snímky a zadruhé jsem ho měl spojen jen se třemi filmy, Kabinet doktora Caligariho (Das Cabinet des Dr. Caligari, 1920, r. Robert Wiene), Upír Nosferatu (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens, 1922, r. F.W. Murnau) a Metropolis (1927, r. Fritz Lang). Vůbec mi přitom nevadilo vědomí, že poslední zmíněný film je sci-fi. Proč to ale píši? No, prostě jsem zjistil, že německý expresionismus je víc než tyto tři snímky a zasahuje do větší škály žánrů než jen hororu. Jako právě Unavená smrt. Tento film Fritze Langa zůstává tak trochu ve stínu jeho slavnějšího a oceňovanějšího filmu Metropolis, který se běžně v různých žebříčcích řadí na přední místa (zároveň je to film, jehož obří rozpočet pomohl potopit celé expresionistické hnutí). Rozhodně by však kvůli tomu neměla být upozaďována, neboť se také jedná o dílo opravdu promyšlené a vynikající.
Film nejspíše vznikl pod vlvem o pět
let staršího slavného amerického filmu Intolerance
(Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages,
1916, r. D.W. Griffith) a vypráví o milenecké dvojici,
která přicestovala do jedné vesnice, kde si své tajné sídlo
vybudoval Smrt. Poté co si Smrt odvede jejího snoubence, se mladá
žena vydá do sídla Smrti a pokouší se jeho život získat zpět.
Smrt svolí a umožní získat mužův život zpět tím, že žena
uchrání před zhasnutím alespoň jednu ze tří svící, jenž
symbolizují lidské životy. To slouží režisérovi jako rámec
pro další tři krátké příběhy. Tento Langův narativně velmi
odvážný snímek obsahuje techniku příběh v příběhu a také
vložený flashback a jednu zajímavou manipulaci s plynutím času.
Každý příběh se odehrává v jiném
prostředí a trochu jiném období. První z oněch tří je
dobrodružný film z arabské země, druhý je umístěn do
renesančních Benátek a třetí
je komediální příběh odehrávající se ve středověké Číně.
Všechny tři jsou vlastně paralely k rámcovému příběhu. Vždy
se jedna žena snaží zachránit život muži, kterého miluje před
mocnějšími bytostmi (arabský kalif, italský vysoký šlechtic,
čínský císař),
stejně jako se protagonistka rámcového příběhu snaží
zachránit svého snoubence od skonu, o nemž, jak ji Smrt řekne,
rozhodl sám Bůh. To
je také leitmotiv celého filmu: souboj lásky a smrti. Aby paralela
ještě vynikla hrají klíčové role stejní herci.
Na rozdíl od
Intolerance Lang nesestříhal příběhy paralelní montáží
a nevypráví tak čtyři oddělené syžety jakoby současně, ale
přerušil vyprávění rámcového příběhu a ostatní vložil do
něj seřazené za sebou. To se může zdát jako mnohem jednodušší
vyprávěcí struktura než zvolil Griffith ve svém spektáklu, ale
má své opodstatnění. Podle mne to hlavně přispívá k
vystupňování napětí. Nejde totiž jen o napětí jestli svého
milence zachrání jen například princezna Zobeida (příběh první
svíce), pokud ho nezachrání, tak tak se protagonistce z rámcového
příběhu sníží šance na záchranu toho jejího. S každým
příběhem se tak šance zmenšuje a napětí vzrůstá. Proto také
je příběh poslední svíce nejdelší. Zároveň ale snímek
působí méně soudržně.
Filmy německého
expresionismu jsou založeny především na mizanscéně (vše co se
objeví ve filmovém okénku). Unavená smrt je film hodně
výpravný, ve vetší či menší míře expresionisticky
stylizovaný. Kompozice tvoří výrazné kostými, bohaté dekorace
a různorodá prostředí od středověkého Německa, po exotické
lokace Arábie a Číny vypadají opravdu živě, bohatě a velmi
efektně. Taktéž výborně vypadají filmové triky, kterých je
film, a zvlášť čínský příběh, plný. To zahrnuje různá
zjevování se a proměny postav, let na létajícím koberci,
létající kůň a několik dalších.
Osobně mi přijde,
že na toto období je tento film překvapivě akční, je v něm
mnoho různého pohybu a taktéž akční scény jako útěk před
pronásledovateli nebo třeba šermířský souboj. Viděl jsem od
Fritze Langa zatím jen dva snímky, právě Unavenou smrt a
Metropolis, a oba se mi zdáli o něco svižnější a
akčnější než díla ostatních režisérů (což neznamená
nezbytně lepší).
Fritz Lang byl
režisér, který výborně zvládal jak atmosférické, tak akční
momenty, nebál se vypravěčsky trochu experimentovat a měl
dozajista úchvatný smysl pro vizuál. A tento film je toho důkazem,
byť je to jen jeden z prvních kroků na cestě k projektům ještě
velkolepějším, hlavně tedy jeho megalomanskou, dechberoucí
sci-fi. Ačkoli
bych Unavenou smrt neoznačil za jeho mistrovské dílo zcela
jistě je to dílo, které vyniká a je hodno pozornosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat