(The Magnificent Seven, 2016, r. Antoine Fuqua)
Remake to mívají
težké, často totiž čelí apriornímu despektu. Bývají
nařčeni z neoriginality a zbytečnosti a často se na ně lidé
dívají už předem jako na film nezbytně horší než originál.
Vzhledem k tomu, že nejnovější počin Antoina Fuqui je
předělávkou velké klasiky bude to mít ještě těžší, což je
trochu paradoxní, neboť původní snímek Sedm statečných
(The Magnificent Seven,
1960, r. John Sturges) je sám americkým remakem japonských
Sedmi samurajů (Shichinin
no samurai, 1954, r. Akira
Kurosawa). Sám nejsem nepřítel remaků a rád vidím nový
a čerstvý pohled na starou látku, či jen prostě trochu jiné
uchopení. Přestože mi přijde tento film trochu problematický
pořád se podle mne nejedná o případ špatné předělávky. Byť
následující text tomu možná úplně nasvědčovat nebude.
Sedm
statečných vypráví klasický westernový příběh, Chudé
městečko Rose Creek je sužováno zlotřilým průmyslníkem
Bartholomewem Boquem (Peter Sarsgaard) a jeho bandou. Boque touží
se obyvatel městečka zbavit, aby mohl volně dolovat zlato a díky
jeho bohatství je na něj zákon krátký. V zoufalství se Emma
Cullenová (Haley Bennett) vydá hledat pomoc a narazí na pistolníka
Sama Chisolma (Denzel Washington). S ním shromáždí šest dalších
mužů (Chris Pratt, Ethan Hawke, Vincent D'Onofrio, Byung-hun Lee,
Manuel Garcia-Rulfo, Martin Sensmeier) a spolu se pak postaví na
obranu Rose Creek proti Boquově armádě.
Ačkoli je tato
verze o něco drsnější a realističtější než jeho dosti
idealistický předchůdce, nečejte tak westernovou odnož
psychologickou (Muž z Laramie) či revizionistickou
(Nesmiřitelní). Postavy do jednoho jsou vynikající střelci
a bojovníci, jako bývají hrdinové klasických kovbojek a nejsou
to psychologicky propracované postavy, ale spíše jednoduché typy
westernové fikce, příliš nepřesahující nápisy v traileru
(frajerský lovec lidí, drsný lovec z divočiny, bandita, tajemný
cizinec, atd.), rozvinuté jsou v podstatě jen tři. Jsou však
postavy natolik různorodé svým fyzickým vzhledem (rasa, kostým,
stavba těla), že jsou zapamatovatelné, nedají se mezi sebou
zaměnit ani zdálky a v záverečné bitvě jsou tak snadno
identifikovatelné. Nicméně díky jejich charakterové strohosti ze
všech jejich smrtí funguje tak jedna, maximálně dvě. Podobné je
to se vztahem pistolníků a vesničanů. V původních filmech byl
jejich vztah a vzájemné působení daleko propracovanější,
vezměte si například scénu kdy se dělí s vesničany o jídlo. V
průběhu vyprávění protagonisti s rolníky víc a víc
sympatizovali a naučili si jich vážit, to pak motivovalo finále. V nové verzi tohle bolestivě chybí.
Co je pro mne
také bolestivé je jeden fakt ohledně Sama Chisolma a tady si v
tomto odstavci dovolím lehký SPOILER. Když se Sam setká s Emmou
Cullenovou tak jí původně nechce pomoci, zaujme ho až když zmíní
jméno Boqua. Na konci pak vyjde najevo, že Boque mu zavraždil
rodinu. Přestože Sam například zmíní, že si vesničani
zaslouží zpět své životy („Those people deserve their lives
back.“), nejde se zbavit dojmu, že mu šlo v první řadě o
osobní pomstu. To byla ale pointa, oni bojovali boj, který nebyl
jejich a nic za to nezískali, šlo jen o odvahu, čest a věrnost.
Tento snímek s tím pracuje také, ale motiv soukromé vendety to
narušuje. Je však pravda, že je to motiv, který dodává o něco
větší sevřenost.
Ve starších
Sedmi statečných byl antagonistou vůdce mexických banditů
Calvera, u kterého později vyšlo najevou, že se od ústředních
pistolníků moc neliší a jen se snaží ochránit své muže
stejně jako se pistolníci snažili ochránit vesničany, rozdíl
byl pouze ve způsobech. Hlavní zápornou postavou je tady
bezskrupulózní průmyslník Bogue, kterému není nic svaté a jsou
mu cizí jakékoli hodnoty (morálka, Bůh, lidský život) kromě
zisku. Svoji odpornost ještě dále v úvodní scéně stvrzuje
strašením dětí a tím, že nechá zabít ženu a sám zabije
neozbrojeného manžela Emmy Cullenové. Představuje tak to nejhorší
z raného kapitalismu v době objevování západu. Postavy tak
bojují nejen s bandou násilníků, ale i s bezohledným
kapitalismem. Film se tak stává trochu kritikou a komentářem k
dobové sociální situaci.
Snímek stojí na
jednoduchém žánrovém příběhu westernové fikce o obraně místa
před nájezdníky a linieárním vyprávěním od úvodu a náboru
obránců přes plánování a přípravy obrany k realizaci v
závěrečné bitvě, ke které celé vyprávění směřuje. Proti
sedmi hrdinům stojí oproti předešlému filmu mnohem větší
počet nepřátel a vesničané ani hlavní pistolnící netrpí
nedostatkem zbraní a munice. Zároveň Fuqua je režisér hlavně
akční (Odstřelovač, Equalizer, Pád Bílého
domu, Slzy slunce, Král Artuš) byť má na kontě
i práce umírněnější (Training Day, Nejlepší z
Brooklynu). Přestřelky tohoto filmu jsou tak výrazně
dynamičtější a mnohem akčnější (efektní střílení, jízdy
na koních, výbuchy) než jsou jeho předobrazy. Hlavně závěrečná
bitva je velkolepá, velmi
vzrušující a členitá.
Nová verze Sedmi
statečných je nakonec slušná žánrová zábava. Film dobře
vygradovaný s pěknou akcí, nepříliš vybočující a rozhodně
ne dílo, na které se bude vzpomínat. Avšak frajery v kloboucích
s koltama proklatě nízko už dnes úplně běžně v premiérových
kinech nepotkáte. Naposledy tu byly festivalový acid western Slow
West, „tarantinovka“ Osm hrozných a někteří
počítají i REVENANT Zmrtvýchvstání a
to jsou kousky velmi neklasické. Snad proto se vyplatí na to
vyrazit. Kromě toho také uslyšíte poslední soundtrack tragicky
zesnulého Jamese Hornera.
Žádné komentáře:
Okomentovat