(The Girl on the Train, 2016, r. Tate Taylor)
Dívka ve vlaku - Freeman Ent. |
Román Dívka ve vlaku od Pauly
Hawkinsové se velmi brzy po svém uvedení na pulty knihkupectví stal
mezinárodním bestsellerem, netrvalo dlouho a kniha se dočkala
svého filmového zpracování. Jelikož je předloha hojně
přirovnávána ke slavné Zmizelé od Gillian Flynnové, snímek je, v
podstatě již předem, přirovnáván k filmové Zmizelé od Davida
Finchera z roku 2014. Vzhledem k tomu jak dobře byl Fincherův film
přijat, nachází se Dívka ve vlaku od režiséra Tata Taylora v
nesnadné pozici. Je tedy schopna ustát srovnání s dva roky starým
hitem? Spíše ne, nejedná se však o špatný dílo.
Rachel Watsonová (Emily Bluntová) je
rozvedená žena a alkoholička, která každý den jezdí vlakem do
New Yorku. Každý den projíždí kolem domu jejího bývalého
manžela Toma (Justin Theroux) a jeho nové ženy Anny (Rebecca
Fergusonová) a pozoruje jejich šťastný život. Stejně tak každý
den pozoruje další šťastný pár o několik domů dál, Megan
(Haley Bennettová) and Scott (Luke Evans) Hipwellovi. V Megan vidí vše,
co mít mohla a ztratila. Jednoho dne uvídí Megan na verandě s
jiným mužem. Rachel se zboří iluze dokonalého páru a má pocit
jako znovu vše ztratila. Další den se probudí s kocovinou, bez
vzpomínek na noc, pokrytá modřinami a krví a dozví se že Megan
Hipwellová zmizela.
Mohlo by se zdát, že Dívka ve vlaku
je hlavně detektivní thriller a ve vyprávění je hlavní pátrání
a odhalování tajemství. Byť to tam sice také je, hledání Megan
a pachatele však není nosná složka. Většina zjištění
nevychází ze snah postav, ale buď je mimo záběr provede policie
nebo se stanou náhodou a celá ta zápletka je vlastně trochu
banální. Čím to tedy nahrazuje? Film je spíše dramatem či (do
jisté míry) psychologickým thrillerem. Před divákem se rozkrývá
osobnost postav, soukromý a jejich minulost a osobní tragédie.To
se týká hlavně postavy Rachel, Megan a do jisté míry Anny,
ostatní postavy nemají tolik rozvinutou psychologii a zvláště
muži jsou spíše načrtnutí.
Právě mezi těmito třemi ženskými
postavy film přenáší hledisko, přičemž je vyprávění často
subjektivní. Tím zaprvé podtrhuje duševní stav postavy a také
tím důmyslně diváka mate tím, například že nijak stylisticky
nerozlišuje skutečné vzpomínky od představ. Jednoznačně
dominantní postavou je Rachel. S tou strávíme nejvíce času,
dozvíme se o ní nejvíc informací a dostaneme se jí nejhlouběji
do hlavy.
Film chce být
temný jak audiovizuálně tak svým vyzněním. Tvůrci a autorka
předlohy hlavně vyzvihovali obraz destruktivních účinků
alkoholismu se kterým se Rachel potýká.Nemyslím si ale, že
funguje dokonale, hlavně finále tento účinek spíše oslabuje.
Vůbec konec vypadá spíše jako z brakovějšího kousku.
Není to úplně jednoduše vystavěné
dílo, přeskakuje nejen mezi třemi hledisky, ale i mezi dvěma
časovými rovinami vyprávění a do nic ještě vpravuje osobní
flashbacky postav a je až poněkud imponující, že v tom režisér
dokáže udržovat přehlednost a mate jen v tom, v čem mást chce.
To dělá vyprávění o něco dynamičtější. Přesto díky tomu,
že Dívka ve vlaku není primárně thrillerem detektivním,
tak trochu neohrabaně pracuje s pohybem vyprávění vpřed. Divák
bude mít u toho pravděpodobně pocit, že se toho moc nedozvídá,
že se vyprávění moc neposouvá a spíše stojí na místě, či
se tam neustále něco exponuje.
Snaha být novou Zmizelou tedy tak
nějak ... zmizela. Ta totiž mnohem lépe pracovala s dávkováním
informací detektivní linie i linií soukromých a byla určitě
mnohem intenzivnější co do působení na diváka. Dívka ve vlaku
je přeci jen poněkud nemotorná. Přesto když přistoupíte na hru
jakou snímek nabízí, čeká vás spletité zachmuřené vztahové
drama se slušnými herci a řadou pěkných režijních nápadů.
Žádné komentáře:
Okomentovat