(Logan, 2017, r. James Mangold)
Logan: Wolverine – CinemArt |
Wolverine je z bandy X-Men (jak filmové
tak komiksové) už dlouho nejpopulárnější postavou. Je to
drsňák, má své charakterové vady, tajemnou minulost, na rozdíl
od některých ostatních mutantů nemá schopnosti, pomocí kterých
by nepřítele sejmul na dálku třeba bleskem, ale musí jít na
kontaktní vzdálenost a zapojit starou dobrou ruční práci (byť
kovovými drápy vylepšenou). Zároveň jeho schopnost regenerace mu
umužňuje dělat kousky odvážnější, riskantnější, než můžou
dělat jiní, avšak cítí lidskou bolest, takže se na něj dá
celkem slušně napojit. A díky Hugh Jackmanovi je z něj urostlý
sympaťák. Jeho oblíbenost tedy není žádný div, stejně jako
to, že se filmaři brzy snažili dostat na plátna kin i jeho sólová
dobrodružství. Dva pokusy X-Men Origins: Wolverine (2009, r.
Gavin Hood) a Wolverine (2013, r. James Mangold) však byly
spíše zklamáním a očekávané výsledky nepřinesly ani od
kritiků a diváků ani z pokladen kin. Malý úspěch X-Men
Origins: Wolverine dokonce pohřbil plánovanou řadu origins
filmů. Přesto je tady další jeho samostatný film.
Film se tentokrát odehrává v
budoucnosti, ve světě dost vzdáleného od komiksového pozlátka.
Už 25 let se nenarodil nový mutant a ostatní vymírají věkem,
nebo byli zabiti, a tak už mutanti (a superhrdinové) pro svět
dávno nejsou relevantní, jen něco ze stránek komiksu. Většina toho co je k vidění je staré,
rezavé, rozpadlé a špinavé a Logan alias Wolverine (Hugh Jackman)
je na tom podobně. Je starý, nemocný, unavený, jeho
superschopnosti už mu tolik neslouží, do žádných heroických
činů se mu nechce, protože dávno ztratil ideály, a ve spánku ho
straší traumatické vzpomínky na život plný násilí a zabíjení. Proto je z něj teď alkoholik, který tajně přemýšlí o tom, že by
se z mizérie vykoupil adamantiovou kulkou do hlavy. Nechce mít s
nikým nic společného, kromě devadesátiletého Charlese Xaviera
(Patrick Stewart), který jediný zbyl ze staré party a kterého
vnímá jako otcovskou figuru, přestože se díky alzheimerovově
chorobě stává profesor nebezpečný pro okolí. Toleruje kolem
sebe ještě akorát mutanta Calibana (Stephen Merchant), který se
stará o Charlese v době, kdy Logan vydělává peníze řízením
limuzíny. Připomíná tak hrdinu nějakého revizionistického
westernu, smutný zestárlý psanec žijící osaměle na okraji
neradostného světa.
Zanedlouho se však objeví dívka
Laura (Dafne Keen), jenž má stejné schopnosti jako Logan zamlada.
A pronásleduje jí polovojenská jednotka roboticky vylepšených
zabijáků v čele s žoldákem Piercem (Boyd Holbrook) a doktorem Ricem
(Richard E. Grant) a ti si odmítají brát servítky a nebojí se zabíjet nalevo, napravo. Logan, Laura a
Charles se vydají na útěk do místa na severu, kde by mohli být v
bezpečí, byť sám Wolverine na taková místa moc nevěří.
Poslední štace slavného mutanta je
přímočarým příběhem tvořeným melancholickým putováním
trojice postav ponurou Amerikou. Nestojí na promyšlených plánech
padouchů a jejich odhalování, ti jsou celkem jasné hned. Akce je
méně než by člověk čekal a je dost neokázalá a přízemní
(jako celý film), příjemně fyzická, drsná a krvavá. To
posiluje dojem autenticity, spolu s tím, že Loganova regenerace
selhává a je tak zranitelnější a lidštější, to přináší
napětí a obavy o postavu, která opravdu krvácí a je vidět, že
schytává rány. Bohužel není nijak výrazně dobře stříhaná a
snímaná a do vyprávění trošku natvrdle vkládána. Postavy se
vždy někdy zastaví a Pierce se svou bandou je vždy pomocí
nějakého dost jednoduchého motivu (Calibanovy schopnosti, fotka)
nalezne přepadne. Samotní záporáci jsou spíše nevýrazní a
nahoru je táhnou jen výborní herci (zvláště ten Holbrook). I
když chápu, že pravým záporákem má být anonymní
kapitalistická společnost, což je v souladu s
politicko-společenskou rovinou filmu (to ale upřímně řečeno
není to, co mě na filmech zajímá).
Vyprávění stojí hlavně na
interakcích trojice mezi sebou a také okolím a bojem Loganovými
vnitřními démony. Malá Laura, nesocializovaná, nemluví, na
všechno reaguje násilím jako zvíře zahnané do kouta, připomíná
Loganovi jeho samého v minulosti, která ho tak mučí. Zahořklý
hrdina a děvče si filmem hledají k sobě cestu a jejich sbližování
a charakterový vývoj je ústřední „This is what life looks
like. People who love each other.“ řekne Wolverinovi profesor a je
to přesně to o co jde, Laura je jediná, kdo mu může pomoci
trauma překonat a porazit a Wolverine je jediný, kdo může pomoci
jí nalézt to, co jemu bylo celý život upřeno a vyhnout se osudu,
který potkal jeho. Pod slupkou netradičně drsného
deziluzivního komiksového filmu se skrývá citlivý příběh o nalezení
klidu a rodiny na konci života. A funguje to fakt dobře i proto, že
herci září (Dafne Keen je opravdu vynikající mladá herečka).
James
Mangold vyhmátnul, co na trhu chybí a dává divákovi co mu
nedodaly ostatní komiksové série. Temnou, dospělou, chmurnou a přitom lidskou story o několika málo postavách v přirozených,
nepompézních lokacích. Je to sice trochu kožené, některé
důležité motivy to ustavuje hrozně pozdě (sérum, fotka) a
zmínil jsem výtky k akci a záporákům, ale jsem fakt rád, že to
vzniko a hádám, že druhé zhlédnutí to zarovná. Pro Jackmana a Stewarta je to skvělá rozlučka se svými ikonickými rolemi.
Žádné komentáře:
Okomentovat