(Life, 2017, r. Daniel Espinosa)
Život – Falcon |
Mám fakt rád hollywoodské žánrovky
(sice v první řadě akční, ale i jiné), i ty z lacinějšího
kraje, i ty jednoduché a přímočaré i ty trochu natvrdlé,
protože vždycky si myslím, že i ty nejotřelejší schémata jdou
vždy zajímavě naplnit. Píšu to, aby mě nikdo nechtěl nařknout
z nějakého apriorního opovržení nad podobnými filmy (a nevšiml
si předchozích článků), protože tentokrát hodlám argumentovat
hlavně tím, že Život jako
hororová sci-fi žánrovka je trochu příliš jednoduchý a
přímočarý. Na dalších řádcích budu také občas snímek
srovnávat s filmem Vetřelec (Alien, 1979, r. Ridley
Scott) a někdy s filmem Věc (The
Thing, 1982, r. John Carpenter). To
asi není úplně fér a je trochu zavádějící – rozhodně
nechci říct, že film který nědělá to, co dělají tyto snímky,
je špatný – ale prostě jsou to díla, které pořád výborně
fungují, snad mi tedy odpustíte, když je využiji jako referenční
bod.
Na mezinárodní vesmírné stanici
zrovna přebývá šestičlenná skupina (Jake Gyllenhaal, Rebecca
Ferguson, Ryan Reynolds, Hiroyuki Sanada, Olga Dihovichnaya a Ariyon
Bakare), když kolem prolétá porouchaná sonda z, která na nese
vzorky z Marsu. Posádce se podaří sondu zachytit a při zkoumání
vzorku objeví živou buňku. První život mimo planetu Zemi. Z
buňky se však znepokojivě rychle stává složitější organismus
a po nehodě v laboratoři uteče a začne ohrožovat posádku.
Film zcela evidentně vychází právě
z kultovního Vetřelce, ve kterém taktéž vesmírná
posádka čelila nové neznámé formě života číhající v
útrobách lodi Nostromo a po jednom příslušníky posádky
likvidovala a my sledovali snažení posádky zlikvidovat ji. Život
vychází ze stejného námětu, avšak tady narážíme na tu jeho
jednoduchost a přímočarost. Jde o to, že kromě fyzické podoby
tvora se toho tam moc nerozvíjí.
Dynamika postav a
jejich vztahů byly v obou dílech důležitý motiv a s tím i obavy
o postavy a nejistota kdo z nich zemře jako další. Tady jsou
postavy jen statické jednorozměrné figurky (je dána profese,
základní charakterový rys a někdy jedna účelová informace) a
jejich vzájemé vztahy se nemění a všechny jsou zhruba stejně na
odstřel. Opět se tedy toho moc nerozvíjí a též mizí i část
napětí. Snímku se sice daří vyvolat ze začátku nejistotu, kdo
by mohl být další na řadě, chabost postav, však u mě
způsobila, že mi to brzy bylo celkem jedno.
Tvor (postavy mu
říkají Calvin) je charakterizován ze začátku, včetně jeho
slabiny, na rozdíl od Vetřelce nebo třeba Věci, kde
byla příšera zkoumána průběžně a k některým informacím se
postavy musely postupně dopracovat z vodítek ve vyprávění (ve
Vetřelci to bylo, že je to tvor dokonalý a zabít ho nejde;
ve Věci vedly poznatky ke krevnímu testu horkým drátem).
Calvin ale neskrývá žádná tajemství a vše o něm víme
relativně brzy, a tak není co odhalovat a zadruhé chybí ta
fascinace nestvůrou jako ve zmíněných dílech. Samotný proces
nahánění Calvina není tolik atraktivní jako ve Vetřelci,
neboť kvůli nižšímu rozpočtu tvoří vesmírnou stanici tak tři
a půl místnosti, takže vypadá jednotvárně (až na fajn scénu s
výstupen do kosmu). Ve Vetřelci
byla loď prostě členitější a bylo v ní více míst, více
stínů, více zákrut, kde se mohl tvor schovávat a tím také byla
silnější paranoidní atmosféra mezi jednotlivými útoky.
Kromě
toho Vetřelec (především
v kinoverzi, ve special edition jsou to spíš náznaky) se kromě
zmíněného točil kolem otázek týkající se Společnosti (proč
musí posádka prozkoumávat neznámé signály?, proč má Ash
takové pravomoci? …), která misi řídí. V Životě
je v podstatě záhadou jen jeden motiv, který se na dlouhou dobu
vytratí, aby se mohl navrátit později jako překvapení. Opět tam
není moc, co rozvíjet. Chybí tam zkrátka nějaké dlouhodobě
rozvíjené motivy, keré by pomáhaly vést divákovu pozornost skrz
film, zvlášť ke konci, kde se to začíná trochu rozpadat na
trochu náhodné a jednotvárné shluky akcí a rozhodnutí.
Tím nakonec nechci říct, že by byl
Život úplně na pytel. Jeho strohost a krátká stopáž ho
drží slušně pohromadě, v první polovině je dost kauzálně
sevřený, a tak slušně šlape. V dílčích scénách dokáže být
dokonce i napínavý, hlavně v těch chvílích, kdy Espinosa
zapojuje tradiční hororové scény, POV monstra blížící se k
nic netušící oběti, postava prochází s baterkou temnou
místností plné stínů, atp. a pomáhá i pěkná hororová hudba.
Navíc klasickou střihovou skladbu Espinosa místy nahrazuje dlouhým
záběrem (nevím jak moc je to systematické, ale pěkně to vypadá
určitě) zjevně inspirovaný Gravitací (Gravity,
2013, r. Alfonso Cuarón), odpoutaná kamera, jenž volně teče
prostorem ve stavu beztíže, kdy neexistuje žádné nahoře a dole.
To je patrné zejména na začátku ve scéně s chytáním letící
sondy. Film má takřka poloviční rozpočet co Gravitace, a tak je
tato scéna velmi zajímavě řešená. Kamera prolítává postupně
lodí, kolem naše šestice pracuje a samotný atraktivní akt
chycení sledujeme s postavami z vnitřku lodi. Výborný je také
závěr, který velmi zábavně pracuje s tím jak sestavujeme pomocí
střihu filmový prostor.
Je to film trochu laciný a nemyslím
jen rozpočtem, ale někdy je fajn vidět zase horor ve sci-fi hávu
a bez teenagerů v hlavních úlohách. A je to určitě lepší
alternativa než třeba Poslední dny na Marsu (The Last Days
on Mars, 2013, r. Ruairí Robinson).
Žádné komentáře:
Okomentovat