Už od období těsně po druhé
světové válce čelil film (hlavně americký) úpadku návštěvnosti
kin. Mohla za to změna životního stylu a konkurence jiných forem
zábavy, lidé více sportovali poslouchali desky a také se v té
době stala televize v domácnostech relativně běžnou. Filmový
průmysl v čele s Hollywoodem se tomu samozřejmě snažil čelit a
udělat film v kině mnohem atraktivnější, aby si člověk raději
zašel do kina, než seděl doma před televizí. Změnil se tedy
zvukový a obrazový design filmů. Rozšířilo se používání
barevného obrazu, zvláště u velkofilmové produkce využívající
materiál Technicolor, který poskytoval velmi výrazné a bohaté
barvy. Do té doby byla barva vyhrazena muzikálům a fantaskním
filmům jako Čaroděj ze země Oz a divíci ji vnímali spíše
jako nerealistický prvek. Taktéž se rozšířilo používání
širokoúhlých formátů a promítání na velká plátna pomocí
širokoformátových systémů jako Cinerama, CinemaScope či
VistaVision atd. Co se zvuku týče, zavedl se v kinosálech
vícekanálový zvuk. Snaha vylákat lidi z obýváků pak vedla k
ještě ke krátkodobým nepříliš úspěšným pokusům jako
stereoskopický formát (3D filmy – vynález už z období němého
filmu, jenž byl opuštěn pro nedostatek zájmu) a olfaktorické
systémy (přidávající do filmu vůně) jako Smell-O-Vision a
Aromo-Rama. Nikdy se však nepodařilo obnovit obrovskou návštěvnost
z předcházejícího období a filmový průmysl bojuje s
návštěvností dodnes. Čato tím, že navrací zmíněné
technologie převlečené za žhavou novinku (formát IMAX, 3D filmy
a 4DX).
Nové technologie dávají
dnešnímu divákovi ještě méně důvodů chodit do kin. Díky
Internetu a streamingovým technologiím může mít člověk takřka
jakýkoliv během několika minut, zkracuje se doba mezi uváděním
filmů v kině a na domácích nosičích a systémech videa na
vyžádání (VOD), takže netrvá dlouho než divák má možnost
film vidět doma. Blu-ray disky a současné monitory umožňují
obraz stejné kvality jako v běžném kině a ač se setkaly s
neúspěchem 3D televize přinesli taktéž stereoskopický formát
do pokojů.
Lístek do kina stojí čím
dál více, a tak se nabízí otázka zda je vůbec potřeba chodit
na filmy do kina? Nenabízí nám obývací pokoj a televize tentýž
zážitek. Záleží vůbec na tom jak na film koukám, když přece
koukáme na ten stejný film?
Mohlo by se zdát, že domácí
sledování poskytuje komfortnější sledování. Člověk se může
napít, kdykoli má žízeň, najíst kdykoli má hlad a dojít si na
záchod kdykoli cítí potřebu, místo aby se těmito pocity
nechával rozptylovat při filmu. Zvláště když sledování videa
poskytuje možnost si film pozastavit takže o nic nepřijde. Jenže
právě přerušováním filmu si divák narušuje tok filmu, jeho
rytmus a jeho vnitřní řád, tím vypadává z pohlcení a mění
účinky, které na něj dílo má. V kině, kde publikum nemá
možnost kontroly nad přehráváním, to divák prostě je schopen
vydržet i zapomenout na zmíněné pocity, protože se do filmu
ponoří. Šlo by samozřejmě namítat, že čtení knihy také
přerušujeme, ale film byl vytvořen jako dílo, jenž se má
zkonzumovat najednou a tvůrci s tím při tvorbě počítali. Silně
však pochybuji, že si Theodor Dreiser myslel, že někdo přečte
Americkou tragédii na jeden zátah.
Sledování v domácnosti se
vyznačuje soukromostí. Je to uzavřený prostor, kde se díváme
sami či jen s několika málo lidmi. Kinosál je naproti tomu místo
neuzavřené, kde se shromaždují různí jedinci a sdílí
emocionální zážitek. Nikomu nic nedá člověk, co při Hobitovi
na celý sál žasne, že Tauriel má „fakt dlouhý vlasy“, ale
přirozeně reagující publikum, dokáže posílit naše vlastní
reakce. Na filmu bratří Coenů Ave, Caesar! jsem byl v kině
dvakrát, jednou v sále skoro prázdném a těch pár diváků to
nejspíš moc nebavilo, a podruhé v sále úplně plném. V druhém
případě, kde se všichni smály na stejných místech jako já a
účinek jednotlivých vtipů byl díky tomu ještě větší a film
jsem si užil víc. Popřípadě divák může své reakce s reakcemi
ostatních porovnávat, což může být užitečné. Vypomůžu si
další komedií, francouzský snímek Playtime od Jacquese Tatiho je
složitě koncipován tak, že se několik akcí odehrává zároveň
v rozličných částech obrazu, takže zatímco sledujete, co se
děje v pravém dolním rohu, unikne vám gag vlevém horním.
Důsledkem toho se různí lidé smějí v různých místech a divák
může díky reakci ostatním příště dávat pozor na jiné části
obrazu a hledat v nich nový vtip, který předtím přehlédl.
Kinosál je sice v jednom
smyslu otevřenější než domácnost, v jiném je zase naopak
uzavřenější. Je izolovanější od dalších podnětů. V kině
je při promítání tma a sál je do jisté míry zavřený a
většina ostatních se snaží nerušit (byť vyjímky se najdou) a
film je tím více pohlcující. Doma je obraz mnohem méně izolován
tmou a divák čelí dalším vizuálním vjemů jako třeba další
osoby pohybující se po bytě, nebo i třeba náhodně zahlédne
něco z okna. Také čelí konkorečním auditivním vjemům, jako
třeba když venku začne houkat auto. Poté co nastoupili
videokazety v polovině 70. let a člověk se mohl dívat na film z
pohodlý domova, se tak filmy musely přizpůsobit domácímu
rozpylování, staly se rychlejšímí, agresivnějšími a
hlasitějšími. Zároveň doma je k dispozici obraz menší než je
plátno kina a film se musel přizpůsobi taktéž menším
obrazovkám. Začal se více klást důraz na detailnější záběry,
při kterých lze i při menším formátu rozpoznat výraz v
hercových očích. Přesto je domácí prostředí rušné a člověk
nezabrání těkání pohledem a obrazovka je i proti běžnému
plátnu malá. Člověku na ní může uniknout něco, co by na
plátně bylo mnohem zjevnější, hercovo gesto nebo výraz či
nějaký jiný detail v obraze.
Na začátku jsem psal jak a
čím filmový průmysl a hlavně hollywood bojuje s úbytkem
návštěvnosti kin. Film ale většinou tyto nadstavby nepotřebuje.
Film je prostě imerzivní a v sále ještě mnohem více a stačí
mu k tomu jen plátno spolu s kvalitním obrazem a zvukem. Samozřejmě
špatný film se dobrým nestane proto, že ho uvidíte v kině, ale
je to zkušenost jakou doma nedostanete.
Žádné komentáře:
Okomentovat