(Doctor Strange, 2016, r. Scott Derrickson)
Doctor Strange - Falcon |
Dorazilo nové dobrodružství od
komiksového nakladatelství a filmového studia MARVEL a s ním v
hrané tvorbě zcela nový superhrdina. Kouzelník doktor Strange.
Ačkoliv to není bezchybné dílo, jedná se určitě o film, který
stojí za to vidět.
Doktor Stephen Strange (Benedict
Cumberbatch) je proslulý neurochirurg, jenž pří dopravní nehodě
přijde o to, co je pro něj v životě nejcennější. Své zázračné
ruce, které byly při nehodě natolik ošklivě poškozeny, že už
nebude nikdy schopen operovat. V zoufalé snaze najít léčbu,
promrhá Strange veškerý svůj majetek. Poslední dolary utratí za
letnku do Nepálu, kde chce najít tajemný Kamar-Taj. Tam nalezne
skupinu mystiků ovládající prastaré magické umění a v jejím
čele takzvanou Prastarou (Tilda Swinton). Stane se jejím žákem,
avšak netuší, že brzy bude hrát důležitou roli v záchraně
lidstva před hrozbou, kterou představuje zrádný kouzelník
Kaecilius (Mads Mikkelsen).
Film Doctor Strange sice patří
do Marvel Cinematic Universe, ale ukazuje úplně novou dosud neprozkoumanou část tohoto
světa, úplně nové schopnosti a úplně nová pravidla. Je to
čistý příklad „origin story“, příběhu ukazující, jak a
proč komiksový protagonista získal své schopnosti a stal se
superhrdinou. Seznamování se s novým světem a hlavně proměna
hlavní postavy v superhrdinu je tak ve příběhu mnohem důležitější
než záchrana Země. Strange je totiž sobecký a arogantní
frajírek, během operování pacientů se baví hádáním
přehrávaných písniček a podupáváním si do taktu jako by o nic
nešlo, pohrdá méně schopným kolegou a zásádně pracuje jen na
případech, jak on sám řekne, „hodné jeho talentu“, protože
mnohem více než o životy pacientů mu jde o jeho slávu a
profesionální pověst. Svět tak může zachránit až poté, co se
naučí pokoře své negativní vlastnosti, aniž by však přestal
být vtipkujícím frajírkem, obdobně jako Tony Stark/Iron Man.
Nejvíce mají s
tímto filmem společného právě snímky Iron
Man (2008, r. Jon Favreau) a Thor (2010, r. Kenneth Branagh),
které také byly více zaměřené na charakterovou přeměnu
protagonisty. V Iron Manovi se Stark dlouho zabýval
vynalézáním své zbroje a plány záporáků se až do finále
příliš nerozvíjeli, podobně v Thorovi se hlavní hrdina půlku
stopáže vyrovnával se svým údělem a musel se obejít se bez
většiny svých schopností, než na něj Loki poslal Destroyera.
Proto jeden můj kamarád okomentoval Thora jako film, ve
kterém se nic neděje a pak se najednou stane všechno. Tady se
taktéž dlouho plány záporáků jakoby nehýbou moc kupředu a
Stephen Strange v chrámu studuje a proniká do kouzelnických tajů
a pracuje na svých schopnostech aby si mohl časem spravit ruce a
vrátit se k dřívější profesi. O záporácích se akorát
průběžně informuje, kdo jsou a co a proč chtějí. Lineární
vyprávění se tak trochu vleče, protože mu trvá než do nového
světa pronikne, a nedivím se, že se diváci v kině často koukali
do mobilů kolik je hodin.
K tíží nové marvelovky také hovoří
fakt, že nemá moc zajímavě nasnímané a sestříhané akční
scény. Mají ale jednu velkou výhodu a to, že se vždy odehrávají
za velmi bizarních podmínek. Například kouzelnícká manipulace s
prostorem, jakou jsem mohli vidět v trailerech, kde se ohýbají a
různě mění budovy i celé město, vše se převrací a víří v
šílených tvarech a ornamentech. Během jiné akce záporáci chodí
po stěnách a stropě, v další sledujeme boj dvou astrálních
projekcí neviditelný pro okolí a v té poslední se odehrává
souboj postav, zatímco pro okolí ubíhá čas pozpátku. Díky tomu
vždy akce vypadá natolik zvláštně a neotřele, že na ní a na
celý snímek nelze zapomenout.
A
to není všechno. Postavy si ze vzduchu vyčárovávají
zbraně složené ze světel, cestují skrze magické portály a
surrealisticky barevné dimenze, jenž trochu (ale opravdu jen
trochu) připomínají cestování Bifrostem (ten most mezi světy) v
Thorech a závěr Ant-Mana (2015, r. Peyton Reed) se subatomární velikostí.
Doctor Strange tak
nejen rozhodně nevypadá jako ostatní marvelovky, ale osobně mám
problém si vzpomenout na film, který by vypadal podobně. Asi
proto, že žádný takový neexistuje, z Počátku
(Inception, 2010, r. Christopher Nolan) si bere jen pár prvků a podobné to není. Zajímavě
je také vyřešené finále, které hrdina nevyhraje bojem a hrubou
silou jako jiní Avengeři, ale protivníky převeze čistě svým
intelektem.
Film, jehož jednoduchý příběh
nenachází moc oporu ve svém těžkopádném vyprávění. Film,
který se snaží být vtipný tak, až je občas trochu křečovitý.
Film kde Cumberbatch neustále čte knihy nebo mává rukama v
chrámu, zatímco do něj Tilda Swinton hučí kvazizenová moudra.
Ale film, který má opravdu zajímavý design (pravděpodobně
převzatý přímo z komiksu) a neznám žádný podobně vypadající.
Hodně se těším na další díl, který nebude muset postavy a
pravidla exponovat a bude je moct rozvíjet a blbnou s nimi. Jedna z
těch horších marvelovek, přesto vynikající zážitek.
Žádné komentáře:
Okomentovat