(Fantastic Beasts and Where to Find Them, 2016, r. David Yates)
Fantastická zvířata a kde je najít - Freeman Ent. |
Po pěti letech máme možnost podívat znovu do světa známého z
knih a filmů o Harry Potterovi. Zatímco knižně vyšel divadelní
scénář Harry Potter a prokleté dítě, který je v podstatě
osmým pokračováním a odehrává se 19 let po skončení
posledního dílu (podle wikipedie, nečetl jsem to), v kinech se
dostáváme do minulosti světa. Jedná se o první díl z
plánovaných pěti. Ačkoliv to není špatný zážitek, do
chytrého blockbusteru má daleko.
Film slouží hlavně jako úvod do nové epochy a nové oblasti
starého známého světa čar a kouzel. Dostáváme se v něm do New
Yorku v roce 1926, kam zrovna z cesty kolem světa přijíždí
magizoolog Mlok Scamander (Eddie Redmayne) a s sebou má svůj
kouzelný kufřík plný různých magických potvor. Nešťastnou
náhodou si však vymění kufr s Jacobem Kowalskím (Dan Fogler),
který není čaroděj, a tak se několik zvířat dostane ven. Mlok,
Jacob a dvě kouzelnice Tina (Katherine Waterston) a Queenie
Goldsteinové (Alison Sudol) je musí najít a chytit.
Zápletka tak umožňuje Mlokovi, který je nováčkem v Americe, a
Jacobovi, který je nováčkem ve světě kouzelníků, objevovat
zákoutí města a americké kouzelnické společnosti, střetávat
se s různými postavami, skupinami a samozřejmě potvorami a hlavně
společně s divákem žasnout. Žasnout nad novými tvory, kouzly a
místy. Snímek bohatě využívá svou vizuální stránku, vzduchem
tak pořád něco lítá (od talířů, přes pečivo, po kusy
budov), prochází se rozmanitými dekoracemi a z designu zvířat
oči přecházejí. To se odehrává v dosti humorném, rozverném
tónu a místy některé akce s čarovnými živočichy vypadá
trochu jako z grotesky.
Něco takového však samo o sobě nezakládá moc souvislé
vyprávění, a tak jsou tam ještě dvě struktury, které mají tón
o něco temnější a směřují k budoucím událostem ve fikčním
světě. V druhé své vlastní cíle sleduje bystrozor, a do jisté
míry záporná postava filmu, Percival Graves (Colin Farrell), ta se
pravidelně navrací. Třetí pracuje s postavou černokněžníka
Gellerta Grindelwalda, který podniká magické útoky v Evropě, ta
se objeví na začátku a na konci a ještě několikrát je zmíněna.
Hlavní je Mlokovo blbnutí se zvířaty a procházení se New Yorkem
a to je přerušováno scénami, ve kterých se Graves snaží nalézt
jakési mocné dítě a souvisí to s tajemnou anomálií. Třetí
struktura pak zaprvé slouží jako pozadí příběhu a zároveň
souvisí s druhou.
To je řešení teoreticky vhodné, i proto, že v podstatě
triviální zápletky se mohou vzájemně posilovat, leč provedení
není úplně šťastné. Ty struktury spolu sice souvisí a někdy
se i prolínají, dost na to aby snímek nepůsobil úplně
rozháraně, ale nejsou na sobě závislé a vzájemně se
nepodmiňují. Mlokovo úsilí chytit zvířata nejde nijak proti
Gravesovu cíli a ani Mlok nepotřebuje pochytat zvířata, aby mohl
vyřešit druhou strukturu, stejně tak Gravesovi může být mladý
kouzelník v podstatě šumák, byť ke konci se pro něj Mlokovy
znalosti stanou nepohodlné. To nabourává koherenci snímku, ale
našťestí právě Mlokovy znalosti a jeho zvířata jsou nakonec
to, co všechny struktury v závěrečné části filmu sváže a
vyřeší.
S tím souvisí i další problém, dost antiklimatický závěr.
Mlok musí vyřešit svou linie, pak i Gravesovu a pak i tu třetí a
ještě dva problémy, které se objeví. Domnívám se, že
jednotlivá finále jsou na sebe natlačena tak, že není moc času
nechat je doznít a každé další oslabuje to předchozí. K tomu
bych ještě rád dodal, že Grindelwald má být čaroděj víceméně
stejně mocný jako Voldemort, ale to že ho sundá takový ťunťa
jako je Mlok Scamander tomu obrazu moc neodpovídá.
Fantastická zvířata a kde je najít je film, ve kterém se v jedné
linii chytá bizarní fauna po městě a ve vzduchu se pečou
štrúdly, zatímco v druhé se kecá v okázale stinných a
stísněných uličkách a domech, přičemž o hladkosti jejich
přechodů mám pochyby. Pořád ale lepší blockbuster než třeba
Sebevražedný oddíl (Suicide Squad, 2016, r. David Ayer). Osobně bych Vám jako sevřenější a
promyšlenější doporučil z poslední doby třeba Star Trek: Do
neznáma (Star Trek Beyond, 2016, r. Justin Lin) či Doctora Strangea (2016, r. Scott Derrickson). Na další díly se ale přesto těším,
neboť doufám, že se v nich bude méně exponovat a Grindelwald by
mohl dělat pořádný bordel.
Žádné komentáře:
Okomentovat