(The A-Team, 2010, r. Joe Carnahan)
Před pár měsíci jsem předpovídal, že Warcraft: První střet (Warcraft, 2016, r. Duncan Jones) vydělá balík. Seknul jsem se hodně a ukázalo se, že kdyby nebylo čínského trhu, byl by v červených (hodně červených) číslech. Moje naděje na novou fantasy trilogii tak visí na vlásku. Přitom jsem se zamyslel nad filmy, u kterých jsem si hodně přál sequel, žel nedostal jsem ho a asi nikdy nedostanu. Napadl mě například Dredd (2012, r. Pete Travis), TRON: Legacy (2010, r. Joseph Kosinski) nebo američtí Muži, kteří nenávidí ženy (The Girl With The Dragon Tattoo, 2011, r. David Fincher). A pak mě napadl právě A-Team, přičemž jsem se rozhodl se na něj po letech znovu podívat.
A-Team
vychází ze stejnojmenného televizního seriálu o čtyřech
nespravedlivě odsouzených vojácích živících se jako žoldáci,
který se v Americe dostal na televizní obrazovky v roce 1983. Ten
se dočkal celkem pěti řad a dokonce si vydobyl kultovní status.
Film na jeho motivy se připravoval dlouho, prý od poloviny
devadesátých let, a původně ho měl točit John Singleton, až
později ho nahradil právě Joe Carnahan, jehož do té doby
nejvýraznějšími filmy bylo Sejmi eso
(Smokin' Aces, 2006) a
Narkotika (Narc,
2002). Jeho film můžeme vnímat tak trochu jako prequel zasazený
do současnosti, v němž postavy potkáváme před tím, než se
začaly živit jako žoldnéři a představuje nám jak k tomu došlo,
ač v poněkud pozměněné a aktualizované podobě (v seriálu je
to navázáno na válku ve Vietnamu). Jsou zachovány všechny čtyři
hlavní postavy i jejich charakterové rysy, schopnosti a do jisté
míry i vzhled, beze změny zůstal i ústřední hudební motiv.
Film funguje jako by byl sám
jednou řadou seriálu. Je rozdělen do pěti výrazně oddělených
aktů, přičemž první akt slouží jako prolog k následnému
vyprávění. Začíná přímo ve středu dění jedné náhodné
mise v Mexiku a během akce se nám představí a elementárně
charakterizují jednotlivý čtyři členové jednotky A-Team
(„Hannibal“ Smith, „Hezoun“ Peck, B.A. Baracus a Murdock),
která se na konci díky této misi ustaví. Další čtyři akty se
odehrávají o osm let později a rozvíjí se v nich jednoduchý
žánrový příběh o tom, jak
v Iráku dostane A-Team tajný úkol ukořistit ilegální štočky
pro výrobu amerických bankovek. Jsou však podvedeni, štočky jim
byly ukradeny, byl zabit jejich přítel a celý tým se dostal do
vězení. Musí tedy utéct, očistit své jméno a při té
příležitosti se pomstít. Každý akt je jako jeden díl seriálu,
ve kterém postavy musí dokončit dílčí úkol, aby mohly dokončit
svoji misi, a každý akt má svoji vlastní odlišnou akční scénu.
Film naštěstí zapojuje několik motivů, které prostupují celé
vyprávění, nebo alespoň jeho části (třebaže se jich rozvíjí
jen málo), a tak nepůsobí jako úplně nesoudržný.
Samotný
prostý žánrový příběh toho ale až tak mnoho nenabízí a jen
za sebe jednoduše pokládá překážky a zvraty. Stejně prostá je
charakterizace postav, jenž nepřekročí to, co se divák
dozvěděl v prologové části a vývoj je omezen pouze na málo z
nich, (Peck – romantická linie se Sosovou; B.A. Baracus). I ty
působí spíše zkratkovitě a skokově než jako postupné
rozvíjení, byť jsou velmi dobře vypointované. Co velmi dobře
funguje je casting. Všem hercům role skvěle sedla, hlavně hlavní
čtveřice má mezi sebou výbornou týmovou chemii a jejich
rozhovory a špičkování působí velmi přirozeně a všichni svým
jednoduchým postavám dokáží v každém okamžiku vdechnout
život.
Vyprávění je však velmi
svižné, nikde se nezdržuje a jednotlivé akty jsou relativně
krátké. Celou stopáž si tak udržuje rychlé tempo, žene se
vpřed z
místa na místo, od akce k akci, z aktu do aktu. Vyprávění
Carnahan ještě zrychluje tím, že často překrývá dvě scény,
klasicky u scény z vysvětlováním plánu zároveň sledujeme i
jeho provedení, ale i další. To vytváří zaprvé velmi efektní
montáže (zvláště dobře vypadá scéna soud-pohřeb) a umožňuje
zatajit před divákem důležitou informaci o plánu, a tak ve
správnou chvíli překvapit či napnout, současně to efektivně
komprimuje čas. Tím dokáže částečně odpoutat pozornost diváka
od výtek z předchozího odstavce.
Režisér Carnahan se rozhodl
pojmout snímek jako odlehčenou zábavu a přitlačil na komediální
rovině. Film se tak pohybuje v nadsazeném a uvolněném duchu,
hlavně akční scény, které zahrnují létání jsou hnány do
komediálního absurdna (například scéna s tankem). Nevzdává se
však být v klíčových momentech dramatický či napínavý.
V
akci je film kinetický až hyperaktivní a spoléhá se převážně
na relativně rychlý střih, rychlé švenky a blízké rámování.
To jim dodává určitou divokost a fyzičnost nicméně hlavně v
kontaktních soubojích se bohužel v kombinaci s nevhodnými
kompozicemi a kamerovými úhly stává akce nepřehlednou. Ostatní
akční scény už jsou na tom lépe (více zapojuje celky a delší
záběry), zvláště pak (opět) ty zahrnující létání, tam se
tvůrci nejvíce vyblbli, obsahují nejvíce nápadů, vtipných
slovních výměn a dělají film zapamatovatelným. Hlavně tedy ta
scéna s tankem.
A-Team
není
dílo dokonalé, není to precizně vycizelovaný akční film jako
například Smrtonosná
past
(Die
Hard,
1988, r. John McTiernan), Skála (The Rock, 1996, r. Michael Bay) či
Bourneovo
ultimátum
(The
Bourne Ultimatum,
2007, r. Paul Greengrass). I tak je to podle mne zábavná žánrová
jízda, u které mě ještě dlouho bude mrzet, že vznikla jen
jedna.
Žádné komentáře:
Okomentovat