2. 7. 2016

Hra peněz

(Money Monster, 2016, r. Jodie Foster)

 

Přestože už dnes není příliš aktivní, tak snad Jodie Foster nemusím moc představovat. Její herecká kariéra je velice bohatá, pracovala s mimořádně zajímavými režiséry (mimo jiné Martin Scorsese, Spike Lee nebo třeba David Fincher) a má doma dva Oscary (za Mlčení jehňátek a drama Znásilnění). Její režijní kariéra zas tak známá není. I s tím posledním čítá zatím čtyři filmy a přispěla do několika seriálů (překvapilo mě, že režírovala jednu epizodu Domku z karet). Jejím nejnovějším snímkem je thriller odehrávající se v reálném čase, ve kterém si zahráli George Clooney, Julia Roberts a Jack O'Connell.

Lee Gates (George Clooney) s pomocí své producentky Patty Fenn (Julia Roberts) každý den uvádí zábavnou (skoro estrádní) show o finančnictví a investování Hra peněz. Poté, co jedna obchodní společnost ohlásí, že kvůli chybě v počítačovém programu přišli o 800 miliónů dolarů, a její akcie se propadnou ke dnu, se do televizního vysílání s pistolí v ruce vřítí mladík Kyle Budwell (Jack O'Connell), který na Gatesovu radu do společnosti investoval všechny své peníze. Donutí Leeho obléci si vestu s trhavinou a v přímém přenosu se dožaduje vysvětlení.

Film jako thriller tedy stojí na dvou základních kamenech. Zaprvé je to napětí, zda Kyle zabije Leeho a další a snad nebude moc spoiler, když napíšu, že v průběhu vyprávění se to naopak transformuje v napětí, zda Kyle přežije. Zadruhé zvědavost, co ve skutečnosti stálo za obřím finančním úpadkem firmy. Má tak fungovat také jako kriminálka o odhalování pachatele a jeho motivací. Celý se odehrává na několika málo místech, převážně v jednom televizním studiu. A jako takováto žánrovka film podle mne trochu selhává

Napětí jestli někoho Kyle zabije, nemůže dostatečně dlouho fungovat, protože ten se velice brzy vyprofiluje spíše jako sympatický, spravedlivě rozhořčený člověk z lidu, který stejně nikomu neublíží, než jako nebezpečný šílenec. Druhé zmíněné naskočí po relativně dlouhé době. Až zhruba v polovině je konečně definitivně zavrženo oficiální vysvětlení finančního propadu a může se plně rozjet pátrání po pravdě, kterou Kyle od začátku vyžaduje. To se ale sestává jen z několika jednoduchých (nebo spíše jednoduše působících) odhalení, místo systematického postupného odhalování stop.

Mezi jednotlivými dějovými posuny snímek se snímek zabývá jednotlivými postavami, hlavně co se týče Gatese a Kyla. Gates v průběhu filmu poznává Kylovu osobnost, začíná chápat jeho hledisko a soucítit s ním, což vrcholí v posledním aktu filmu. Sám díky interakci s ním odkrývá o sobě informace a proměňuje se. Charakterový vývoj Leeho Gatese je tak dalším důležitým motivem vyprávění. Jenže tady zase narážíme na problém, že postavy jsou spíše jednoduché typy o několika málo vlastnostech, než plnohodnotné charaktery a Gatesovo změna působí více skokově, než jako postupně gradovaná proměna. Herci naštěstí dokáží své postavy vyzdvihnout a dodat jim trochu života.

Tvůrcům však nešlo o to natočit jen žánrovku a scenáristé zabudovali svého scénáře několik témat. Ve filmu se naráží na kyberkapitalismus a na nebezpečí schopnosti moderních technologií převádět obrovské množství peněz velmi rychle a skoro neviditelně. Technologii však snímek jednostranně neodsuzuje, poněvadž díky nim je také celý podvod odhalen. Dotýká se také současné společnosti a její posedlosti penězi a egoismu. Nakonec to vše působí dost tezovitě a trochu banálně.

 Oceňuji, že si režisérka dala zajímavá omezení, to jest natočit skromný pomalejší rozvážný thriller, který chce sdělovat. Jodie Foster nakonec ale nezvládla vystavět napětí ani stupňovat divákovu zvědavost a její film působí spíše monotónně a trojice scénáristů (alespoň co se zdá z výsledku) nedokázala náměty rozpracovat do hloubky.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Recenze | Noví mutanti se stávají dospělými

Noví mutanti – Falcon a.s. Noví mutanti jsou v kinech už pár týdnů, a přestože jsem je již viděl před docela dlouhou dobou, stejně si mys...